BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

segaLanya tentang Kita...cinTa, KasiH dan saYanG

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, June 13, 2009

kongsi2 artikel 'Refleksi bertunang ketika belajar'

cakk..im backk

Hari ni TuLip nk culture jek.. so leh taip2 cni.. esk extract besar2an..maybe mlm skit menaip kat sni. Tetibe TuLip tergerak nk bukak website iLuvislam. cantek n penuh bermakna kata2 nya..byk manfaat website nih. Tetibe TuLip tertarik dgn ruangan artikel website nih..tajuk dia ' Refleksi bertunang ketika belajar '. ada seorang student perempuan bertanya kepada ustad tuh..psl ade lelaki yang dikenali nya ajak dieorg bertunang sedangkan dieorg dua2 tgh blaja lg. dia blom bersedia lgi..so, dia tnye pendapat ustad tuh. TuLip suka cara ustad tu kupaskan topic ni.

Tulip 'quotes' kan sttment ustad tuh...semua nya kita berbalik kepada basic dan dasar serta matlamat pertunangan..

Definisi Pertunangan daripada Kaca Mata Islam

"Ikatan sementara sebelum berlangsungnya sebuah akad nikah ini, sering kali disalah anggap oleh khalayak orang ramai khususnya muda-mudi. Seolah-olah simpulan ini menjadi ‘lesen besar’ untuk melakukan maksiat, dengan alasan ‘kami sudah bertunang’. Justeru, sangat perlu kepada semua pasangan yang ingin atau sudah bertunang mengetahui hak dan batas-batas sempadan syariat sebelum sebuah ikatan yang hak, benar-benar terpatri. Islam telah mensyariatkan pertunangan sebagai langkah dan wasilah sebelum melangsungkan perkahwinan. Pertunangan banyak memberi faedah dan membantu dalam menjamin keutuhan rumahtangga yang bakal dibina. Namun roh sebenar sebuah ikatan ini merupakan subjektif yang memerlukan kefahaman yang jitu, dan harus dijaga agar kesuciannya tidak dinodai. Pertunangan ialah satu langkah bagi seorang lelaki menyampaikan keinginannya untuk mengahwini seseorang perempuan yang disukainya samada langsung kepada perempuan tersebut atau kepada walinya. Ianya boleh dilakukan secara langsung oleh lelaki yang hendak berkahwin atau melalui wakilnya. Sekiranya hasrat hati lelaki itu diterima oleh perempuan berkenaan maka mereka menjadi pasangan tunang. Bermula dengan penerimaan wanita yang berkenaan sehinggalah masa Ijab dan Qabul, inilah yang dinamakan sebagai tempoh pertunangan. Sebelum lelaki meminang seseorang perempuan, penting untuk dia merisik dan menyelidik latar belakang perempuan yang ingin dipinangnya terlebih dahulu serta yakin dengan pilihannya setelah melakukan Istikharah dan sebagainya. Yakin dengan pilihan pasangan ini sangat penting untuk mengelakkan pinangan yang dibuat ditarik balik. Ini kerana tindakan seperti ini akan menyakiti hati wanita, melukai perasaannya dan menjatuhkan kehormatannya. Tindakan seperti ini tidak dibenarkan oleh agama dan bertentangan dengan nilai murni dalam masyarakat Islam"

Nabi bersabda; "Apabila datang kepadamu seorang lelaki, datang untuk meminang yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya. Maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi" ,(Hadith Riwayat Termidzi dan Ahmad) .


TuLip jugak tertarik dgn wallpaper dlm website nie berkaitan dgn topic nih


cinta layaknya seperti seekor rama- rama..semakin kalian mengejar nya semakin jauh ia terbang meninggalkan kalian..biarkan rama-rama mu terbang ke mana saja ia suka..siapa tahu bila ai lelah dan tidak sadar akan kewujudanmu...ia bakal mengibaskan sayapnya ke arahmu..menumpang teduh dari panas hujan badai duniawi dalam keadaan yang engkau tidak sangka..mungkin saja rama-rama yang kau kejar itu bukan rama-rama yang ALLAH peruntukkan buatmu...

(indah sekali ayat di atas..cuba hayatinya....)



ayat di atas..TuLip sndiri akui nya...TuLip dan my baby cyg pun kenal diri masing2 dgn lbh rapat dlm tempoh pertunangan ni


Sebut pasal ujian dlm pertunangan..rata2 yang TuLip baca menyatakan semua dugaan berpunca dari diri kita sndiri..btul3..TuLip berstuju 100 %.. tempoh pertungan nih adalah satu bonus utk perempuan kenali psgn nya...so,kepada makhluk yang bergelar perempuan, gadis, dara....ambil la peluang ini untuk mengenali bakal husband kita dgn sebaik mungkin..tapi awas dan beringat dgn batas2 yang di gariskan dalam islam. Dalam tempoh pertunangan, individu perlu pandai menjaga dan membawa diri..ape org tue2 ckp 'Darah manis'..hahaha..TuLip gelak time dgr org sebut..manis ke darah org btunang nih??? sebenarnya ada maksud tersirat daripada istilah tu..apa yang dapat TuLip kupaskan..ialah..seseorang gadis dalam tempoh pertunangan kne teliti n hati2 menjaga diri kerana bimbang perkara yang xbaik berlaku..nauzubillah. Kita manusia merancang, tp Allah SWT menentukan segala-galanya. Lengkapkan la diri dgn ibadah2, berdoa, berzikir dan lakukan amalan untuk mengharapkan keredaan NYA..berbuat baik pada kedua ibu bapa kita..sanak saudara. tambahkan ilmu pengetahuan mengenai aspek kekeluargaan, soal perkahwinan...untuk bekalan di hari2 mendatang.

0 comments: