BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

segaLanya tentang Kita...cinTa, KasiH dan saYanG

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 18, 2009

good article n touchin' one..



TuLip bace artikel ni..walaupun TuLip baru nak mendirikan rumahtangga n ber 'family'...tp story ni cukup touchin'..tp TuLip pecaya keadaan sebegini memang berlaku dalam realiti kehidupan..so,TuLip paste kat sni utk korank bace...


Artikel daripada Taman2Syurga
oleh Mohd Naim Mohd Zain


A story worth sharing ... it will touch the heart of every man and woman with family ...
4 years ago, an accident took my beloved away and very often I wonder, how does my wife, who is now in the heavenly realm, feel right now? She must be feeling extremely sad for leaving a husband who is incapable to taking care of the house and the kid. 'cos that is the exact feeling that I have, as I feel that I have failed to provide for the physical and emotional needs of my child, and failed to be the dad and mum for my child.


There was one particular day, when I had an emergency at work. Hence, I had to leave home whilst my child was still sleeping. So thinking that there was still rice leftovers, I hastily cooked an egg and left after informing my sleepy child.


With the double roles, I am often exhausted at work as well as when I am home. So after a long day, I came home, totally drained of all energy. So with just a brief hug and kiss for my child, I went straight into the room, skipping dinner. However, when I jumped into my bed with intention of just having a well-deserved sleep, all i heard and felt was broken porcelain and warm liquid! I flipped open my blanket, and there lies the source of the 'problem'... a broken bowl with instant noodles and a mess on the bedsheet and blanket!


Boy, was I mad! I was so furious that I took a clothes hanger, charged straight at my child who was happily playing with his toy, and give him a good spanking! He merely cried but not asking for mercy, except a short explanation:
"Dad, I was hungry and there wasn't anymore leftover rice. But you were not back yet, hence I wanted to cook some instant noodles. But I remembered you reminding me not to touch or use the gas stove without any adults around, hence I turned on the shower and used the hot water from the bathroom to cook the noodles. One is for you and the other is for me. However, I was afraid that the noodles will turn cold, so I hid it under the blanket to keep it warm till you return. But I forgot to remind you 'cos I was playing with my toys...I am sorry Dad..."


At that moment, tears were starting to run down my cheeks...but I didn't want my son to see his dad crying so I dashed into the bathroom and cried with the shower head on to mask my cries. After that episode, I went towards my son to give him a tight hug and applied medication on him, while coaxing him to sleep. Then, it was time to clear up the mess on the bed. When everything was done and well past midnight, I passed my son's room, and saw that he was still crying, not from the pain on his little buttock, but from looking at the photograph of his beloved mummy.


A year has passed since the episode, I have tried, in this period, to focus on giving him both the love of his dad and mum, and to attend to most of his needs. And soon, he is turning seven, and will be graduating from kindergarten. Fortunately, the incident did not leave a lasting impression on his childhood memories and he is still happily growing up.


However, not so long ago, I hit my boy again, with much regret. This time, his kindergarten teacher called, informing me of my son's absence from school. I took off early from work and went home, expecting him to explain. But he wasn't to be found, so I went around our house, calling out his name and eventually found him outside a stationery shop, happily playing computer games. I was fuming, brought him home and whack the hell out of him. He did not retaliate, except to say, 'I am sorry, Dad'. But after much probing, I realized that it was a 'Talent Show' organized by his school and the invite is for every student's mummy. And that was the reason for his absence as he has no mummy.....


Few days after the caning, my son came home to tell me, the kindergarten has recently taught him how to read and write. Since then, he has kept to himself and stayed in his room to practise his writing, which I am sure, would make my wife proud, if she was still around. 'cos he makes me proud too!


Time passes by very quickly, and soon another year has passed. It's winter, and its Christmas time. Everywhere the christmas spirit is in every passer-by... Christmas carols and frantic shoppers.... but alas, my son got into another trouble. When I was about to knock off from the day's work, the post office called. Due to the peak season, the post master was also on an edgy mood. He called to tell me that my son has attempted to post several letters with no addressee. Although I did make a promise never to hit my son again, I couldn't help but to hit him as I feel that this child of mine is really beyond control. Once again, as before, he apologized, ' I'm sorry, Dad' and no additional reason to explain. I pushed him towards a corner, went to the post office to collect the letters with no addressee and came home, and angrily questioned my son on his prank, during this time of the year.


His answer, amidst his sobbing, was : The letters were for Mummy. My eyes grew teary, but I tried to control my emotions and continued to ask him: " But why did u post so many letters, at one time?" My son's reply was: " I have been writing to mummy for a long time, but each time I reach out for the post box, it was too high for me, hence I was not able to post the letters. But recently, when I went back to the postbox, I could reach it and I sent it all at once..."


After hearing this, I was lost. Lost at not knowing what to do, what to say... I told my son, " Son, mummy is in the heavenly kingdom, so in future, if you have anything to tell her, just burn the letter and it will reach mummy. My son, on hearing this, was much pacified and calm, and soon after, he was sleeping soundly. On promising that I will burn the letters on his behalf, I brought the letters outside, but couldnt help opening the letter before they turn to ash.

And one of the letters broke my heart....


Dear Mummy,
I miss you so much! Today, there was a 'Talent Show' in school, and the school invited all mothers for the show. But you are not around, so I did not want to participate as well. I did not tell Dad about it as I was afraid that Dad would start to cry and miss you all over again. Dad went around looking for me, but in order to hide my sadness, I sat in front of the computer and started playing games at one of the shops. Dad was furious, and he couldn't help it but scolded and hit me, but I did not tell him the real reason. Mummy, everyday I see Dad missing you and whenever he think of you, he is so sad and often hide and cry in his room. I think we both miss you very very much. Too much for our own good I think. But Mummy, I am starting to forget your face. Can you please appear in my dreams so that I can see your face and remember you? I heard that if you fall asleep with the photograph of the person whom you miss, you will see the person in your dreams. But mummy, why haven't you appeared?


After reading the letter, I cant stop sobbing. 'cos I can never replace the irreplaceable gap left behind by my wife....




For the females with children: Don't do so much overtime. If you cannot finish the work, it must be some kind of problems within the company, and it is not your sole problem. Feedback to your boss. Endless overtime may not necessary be the answer to the problem. Take care of your health so that you can treasure and take care of your little precious.


For the married men: Drink less, smoke less, cos nothing can replace your good health, not even business nor clients. Try thinking this way, are you able to work till your clients are totally dependent on you? or your boss is totally dependent on you? In this society, no one is indispensable. Take care of your health, so that you can take care of your little precious and your loved ones.


For those singles out there: Beauty lies in loving yourself first. With confidence and loving yourself, you will see the beauty in other things around you. You will be able to work better and happier. Don't let your health be affected by your work or your boss, so nothing matters more than your well being.

Sunday, November 15, 2009

Renungan dan ikhtibar

Air Mata Nabi Adam

Assalamualaikum W.b.t

Air Mata Nabi Adam


Tahukah saudara semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu dayaiblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt.

Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burungtelah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "Sedap sungguh air ini."

Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itusengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkanNabi Adam semakin hebat menangis. Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyuyang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan airminum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu."

Apa Yang Akan Ditanya:

Dalam sehari ada 24 jam. ? Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali.Dalam setiap kali bernafas Allah akan tanya dua perkara semasa nafas keluar dan masuk. Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa nafas itu keluar dan masuk?


Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia,mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.
Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."


Kala Jengking Neraka

Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama"Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timurhingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi..

Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yangkau cari?"Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari limaorang. Pertama, orang yangmeninggalkan sembahyang. Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya. Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak."

Semoga apa yang tersenarai dan disampaikan di atas dapat dijadikan pedoman dan ikhtibar kepada kita..insyaallah.
Artikel asal daripda Mohd Khosani Sang TAMAN2SYURGA

Saturday, November 14, 2009

Setia seorang suami

terharu TuLip bace kisah ni..kagum pun ade..same2 kite ikuti kisah ini...


"Pagi itu klinik sangat sibuk. Sekitar jam 9:30am seorang lelaki berusia 70-an
datang untuk membuka jahitan pada luka di ibu-jarinya. Aku menyiapkan peralatan
dan memintanya menunggu, sebab semua dokter masih sibuk, mungkin dia baru
dapat dirawat setidaknya 1 jam lagi.

Sewaktu menunggu, lelaki tua itu nampak gelisah, sebentar-sebentar melihat ke jam
tangannya. Aku merasa kasihan. Jadi ketika sedang sibuk aku cuba untuk memeriksa
lukanya, dan nampaknya cukup baik dan kering, tinggal membuka jahitan dan memasang
balutan baru. Pekerjaan yang tidak terlalu sukar, sehingga atas persetujuan dokter,
aku putuskan untuk melakukannya sendiri..

Sambil merawat lukanya, aku bertanya apakah dia punya janji lain hingga tampak
terburu-buru. Lelaki tua itu menjawab tidak, dia hendak ke satu tempat untuk makan
tengahari bersama istrinya, seperti yang dilakukannya sehari-hari. Dia menceritakan
bahwa istrinya sudah dirawat di sana sejak beberapa waktu dan istrinya mengidap
penyakit Alzheimer.

Lalu kutanya apakah istrinya akan marah kalau dia datang terlambat. Dia menjawab
bahwa istrinya sudah tidak lagi dapat mengenalinya sejak 5 tahun terakhir. Aku sangat
terkejut dan berkata, ?Dan pakcik masih pergi ke sana setiap hari walaupun istri pakcik
tidak kenal lagi?? Dia tersenyum ketika tangannya menepuk tanganku sambil berkata, ?
Dia memang tidak mengenali saya, tapi saya masih mengenali dia, kan?

Aku terus menahan air mata sampai pakcik itu pergi, aku kagum. Cinta kasih seperti
itulah yang aku mau dalam hidupku?

Cinta sesungguhnya tidak bersifat fisik atau romantis. Cinta sejati adalah menerima
apa adanya yang terjadi saat ini, yang sudah terjadi, yang akan terjadi, dan yang
tidak akan pernah terjadi.

Bagiku pengalaman ini menyampaikan satu pesan penting: Orang yang paling
berbahagia tidaklah harus memiliki segala sesuatu yang terbaik, mereka hanya
berbuat yang terbaik dengan apa yang mereka miliki.
Hidup ini bukanlah hanya menghadapi badai,tapi bagaimana tetap menari di tengah hujan.?"
artikel diambil daripada artikel TAMAN@SYURGA
sobs..sobss.."cinta sejati hingga ke akhir hayat"..bagaimana pulak kita nanti..?? renung2kan..

Mencari kesempurnaan

salam semua..kali ni kite ber 'story' pasal mencari kesempurnaan...

pada kali ni..TuLip membaca satu artikel daripada penulis Shania Opal dipetik daripada email yang TuLip terima. email datang nya daripada Tmn2Syurga..TuLip sengaja mahu mendapatkan crita2 dr website tu..memandangkan banyak yang boleh kita pelajari..yela kan..untuk menambahkan ilmu.

email tersebut bertajuk "Usah Mengharap Kesempurnaan"

Julia seorang wanita yang secara zahir kelihatan begitu sempuna, apa yangingin wanita mahu ada pada diri Julia. Aku sendiri tertarik dengan persenalitiJulia.Mungkin kerana menjadi ketua department wajahnya agak kurang ceria,bersahaja. Aku menjalani praktikal di situ. Setiap hari aku akan temui Julia,tapi setiap kali berselisih aku akan senyum dan menyapa. Hampir sebulan aku di syarikat itu, di hati ini ingin mengetahui lebih mendalam tentang Julia serta kejayaan hidup beliau. Pakaiannya kebanyakan baju kurung, tapi dari jeniskain yang mahal yang terdapat di gudang kedai kain yang terkemuka. Walaupun beliau bukan bangsa melayu seperti kacukan arab/inggeris. Sedangkan ada kalangan wanita melayu di situ yang berpakai terdedah . Wajah Julia anggun dengan tudung bercorak lembut. Kalau dibandingkan dengan wanita yang rambut terdedah dan beraneka warna.

Sebenarnya aku pun tak suka menanya hal orang lain pada orang lain. Satuhari waktu lunch aku santai di sofa tetamu sambil membaca news paper di situ.Kebetulan Julia lalu untuk ke rest room dan menyapa aku tak keluar lunch ke?.Emmm...masih kenyang breakfast tadi jam 1100 hrs. Julia terus berlalu, takberapa lama kemudiaan datang semula dan mengajak aku ke biliknya kerana Julia mahu berikan aku coklat.

Wowwww...terpaku aku melihat bilik Julia yang begitu cantik tersusun dan dari perabut yang mahal, mata aku menjelajahi setiap ruang dan sudut. Julia men-jemput aku duduk di ruang tamu. Kami berbual tentang kerja aku di samping nasihat/motivasi pada aku. Kemudian aku menayakan pics siapakah sepasang kanak-kanak yang cute yang menjadi hiasan di rak almari di situ. Menurut Juliaitulah anak-anak beliau bersama bekas suaminya. Selepas peristiwa itu, akumula rapat dengan Julia, dan aku memangil Julia dengan panggilan puan sepertipekerja yang lain. Semakin ingin tahu tentang Julia apatah lagi aku dapat tahu,yang mana bekas big bos di syarikat ini di jawat oleh bekas abang ipar Julia yang kinimerupakan salah seorang jutawan yang terkenal mempunyai syarikat sendiri.

Selama tiga bulan aku bersama syarikat itu, dan akhirnya Julia telah menceritakanlayar hidupnya yang sadis pada aku. Dan Julia ada berkata pada ku..bukan semuawanita yang cantik dan berjaya dalam hidup adalah bertuah dan gembira. Bila tibasatu saat menjadi nasib malang dan di timpa musibah lantaran perlakuan oranglain, namun setiap kejadian dan perjalanan hidup ini ada hikmahnya dari Allah.Walaupun Allah menganugerahkan pasangan yang kita kira terbaik untuk kita, tapimasih ada yang lebih baik dari itu.

Sebenarnya perkahwinan Julia dengan bekas suaminya atas dasar suka sama suka,pertemuan jamuan hari raya syarikat yang menemukan mereka, lantaran bekas abangipar Julia yang memperkenalkan adiknya pada Julia. Diakhiri dengan pernikahan. Dantiba juga saat perpisahan mereka yang terlalu memberi kesan pada jiwa Julia. Bagi Julia itulah cinta pertama beliau dan terakhir terlalu menyayangi suami sepanjang per-kahwinan mereka dan juga selepas perpisahan beliau. Dan yang lebih menghirisperasaan Julia, semasa suami beliau bertugas di luar negara telah berkahwian lagi.Dan akhirnya terpaksa berpisah tanpa kerelaan Julian. Menurut Julia dia menjadi hampirgila dan pernah mendapat rawatan untuk memulihkan semangat dan hatinya. Walau punsekarang Julia telah sembuh tapi wajah keriangan seperti orang lain telah tiada. Keduaanak Julia bawah jagaan bekas suami Julia kerana waktu tu Julia tidak sihat, juga atas sarahan mahkamah. Julia akur dengan hukum yang telah manusia ciptakan. Hanya haritertentu sahaja yang membolehkan Julia berjumpa dengan anak-anak. Namun kasih anak-anak makin pudar kerana jarang dapat berjumpa.

Mungkin dari peristiwa ini tak pernah aku melihat wajah ceria Julia, tidak pernah terlihatketawa bersama staff yang lain. Apatah lagi senyuman pun sukar dilemparkan. Namun wajah Julia yang bersahaja melambangkan wanita yang tabah. Setelah beberapa tahunberlalu, walau pun ada lelaki yang cuba mengisi kekosongan tapi dianggap sepi oleh Julia.

Pada hari terakhir aku menamatkan praktikal, Julia banyak memberi nasihat pada aku.Sebelum keluar dari bilik Julia, beliau menyuruh aku mengambil apa-apa hiasan sebagaihadiah hari perpisahan. Semua yang ada di sini semuanya barang kesayangan saya, saya ikhlas ni kata julia. Aku mengambil dua gambar hiasan di dinding bilik Julia ia itugambar kapal yang meninggal pelabuhan dan gambar sejambak bunga mawar yangbegitu menarik.

Begitulah ketabahan hati dapat memenangkan segalanya. Orang yang tabah selalu tenang menderita seksaan nasib yang bukan daripada perbuatan sendiri.

Firman ALLAH yang bermaksud:.....susungguhnya ALLAH bersama orang yang sabar. ( Al-Anfal:46)
.....sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahalamereka tanpa batas.(Az- Zumar:10)
Bersabar Dalam BerdoaHadith : Dari Abu Hurairah r.a bahawa nabi SAW telah bersabda:”Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak men-gandungi (perkara) dosa, (perkara yang) memutuskan silaturrahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan." Lalu baginda ditanya oleh seseorang:”Apa maksudnya meminta dicepatkan?”Jawab baginda:”Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya:”Aku telah berdoa, aku telah berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa.” (Muslim)
Huraian:Betulkah setiap doa akan dikabulkan oleh Allah ? Mungkin ada antara kita yang telah berdoa sesuatu namun tidak merasakan keberhasilannya. Selaku hamba, kita harus menyedari bahawa kita tidak berhak memaksa Allah kerana kitalah yang berhajatkan sesuatu bukan sebaliknya. Sesungguhnya Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita atau mungkin Allah mempunyai ketentuan lain yang tidak kita ketahui. Mungkin juga doa kita bukan tidak dikabulkan tetapi ditunda waktunya atau diganti dengan yang lebih baik. Nabi Zakaria a.s adalah contoh manusia yang sangat kuat nilai kesabarannya. Baginda telah puluhan tahun berdoa agar dikurniakan zuriat namun belum dikabulkan Allah. Antara isi doa baginda ialah: “Ya Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah dan kepalaku telah ditumbuhi uban, dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepada Engkau, ya Tuhanku. (Maryam:4) sehingga pada akhir-nya Allah SWT memakbulkan permintaan baginda dengan mengurnia-kan seorang anak lelaki bernama Yahya. Begitulah sikap yang seharus-nya kita contohi iaitu jangan sekali-kali kecewa dalam berdoa.
kita sebagai hamba..harus lah ingat bahawa..Allah tidak akan menguji atau mendatangkan ujian kepada hamba NYA dengan satu ujian yang tidak dapat digalas oleh hambaNYA. sama2 kita memperbanyakkan amalan agar hati dan diri kita sentiasa tenang, aman dan diberkati oleh NYA..amin.
wa'hualam..

Monday, November 9, 2009

Terlalu memilih pasangan hidup??

wahh..tgk jek tajuk post tuh..kepada sape yg makan cili, dia la pedas..ye idak??kekdohnye gitu..



memang tak dpt dinafikan kita baik laki2 or perempuan berhak mencari pasangan hidup yang kita fikirkan serasi dgn jiwa kita..kte certain org la..ade yang mengimpikan lelaki kaya..hensem..macam2 la bila soklan sebegini ditujukan?soal memilik tu boleh la kite terima akal..memang kne memilih berdasarkan kategori yang digariskan dalam islam itu sendiri..carilah yang beragama..nescaya hidup anda selamat.



dengan dunia yang semakin maju..keperluan material juga jgn dipandang remeh..yela..bila kite gariskan nafkah zahir dan batin..meliputi aspek luaran dan dalaman.



kembali kepada fokus kite..yakni..TuLip menekankan istilah "TERLALU" di situ...adakah perempuan or laki2 zaman sekarang terlalu melihat kepada kesempurnaan??gara2 TERLALU memilih...ade yang tak kwen2...ade yg mengatakan jodoh belum sampai..lebih senang menyendiri..



TuLip merujuk kepada website Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan masyarakat...dengan post terkini nya..



"Wanita lebih memilih teman hidup dapat jamin masa depan keluarga"


TuLip quote beberapa ayat yang TuLip suka untuk kupaskannya...kupas lagi eh??hik hik hik..


"ucapan selamat tinggal sajalah yang diperoleh kerana bukan senang untuk membina mahligai jika tidak mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh. Setakat kacak bergaya belum tentu seseorang lelaki mampu memberikan kebahagiaan sepenuhnya kepada wanita..."


"Lebih-lebih lagi pada zaman moden yang penuh dengan cabaran ini, wanita lebih bijak dalam mencatur masa depan khususnya dalam memilih soal jodoh. Jangan terkejut bila wanita sekarang ini lebih memilih. Ada apa pada wajah tampan dan segak jika tidak mempunyai ongkos yang mampu memberikan kebahagiaan"


Pensyarah Psikologi Kaunseling, Universiti Putra Malaysia, Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din, berkata semakin ramai wanita kini mempunyai perancangan terutama dalam memilih teman hidup bagi memastikan masa depan yang terjamin. “Pada asasnya memang tidak dinafikan wanita sekarang menjadi semakin memilih kerana kematangan mereka serta faktor kehidupan yang memberi banyak cabaran.


Katanya, memang sukar sekiranya dalam minda sudah meletakkan kriteria tertentu daripada segenap sudut. “Seperti juga bila kita ingin mencari rusa di hutan. Mungkin banyak rusa, tetapi bila kita sudah meletakkan sasaran untuk mencari rusa berwarna putih, kemudian inginkan rusa jantan dan bertanduk tiga. Tentu sukar untuk mencari apa yang dihajati. “Begitu jugalah dengan calon pasangan hidup.


dalam Islam sendiri mensyaratkan umatnya memilih faktor keturunan, paras rupa, kewangan dan pegangan agamanya untuk menjamin kebahagiaan,” katanya. Ketika diminta mengulas adalah wang ringgit menjadi lebih keutamaan kini berbanding paras rupa, Dr Mohamed Fadzil, berkata semestinya wang ringgit berada di tangga atas kerana dengan mempunyai kuasa beli yang tinggi, seseorang itu boleh melakukan apa saja untuk kepuasan dirinya.


“Lelaki di negara ini kurang sikap gentleman hingga tidak menghairankan mengapa ada anak gadis yang mudah jatuh hati kepada lelaki warga Bangladesh.


Kepada wanita pula, Dr Mohamed Fadzil menasihatkan usah terlalu memilih sehingga tidak mampu menggapai impian seperti yang dicita-citakan.


“Setiap sasaran yang mungkin digapai mestilah berpada-pada. Kita juga hendaklah sedar diri dan paras rupa, faktor keturunan dan kedudukan diri. Wanita juga harus ada role model sebagai landasan untuk membuat keputusan terbaik supaya tidak kecewa jika gagal membuat keputusan,” katanya. Pucuk pangkalnya, dalam membuat pilihan biarlah lebih realistik dan usahlah menjadi angan-angan mat jenin sehingga kemudian hari menyesal dan sukar untuk memilih pasangan hidup!


Turut digariskan juga..


FAKTA 5 Faktor wanita lebih memilih Inginkan masa depan yang lebih terjamin


1) Mahu pasangan yang sama tahap pencapaian akademik dan kerjaya
Tidak mahu dibebani dengan masalah pada kemudian hari Tidak mahu tersilap memilih pasangan
2) Mengharapkan pasangan yang mampu memberi kebahagiaan dan harta5 Risiko terlalu memilih
3)Membuatkan wanita menjadi lebih cerewet
4)Mengakibatkan risiko kahwin lewat Diri dibelenggu dilema untuk membuat keputusan
5)Menjadikan dirinya seperti insan terbaik dan membanding-bandingkan orang lain
Mudah memperkecilkan kredibiliti dan personaliti pasangan bila berlaku perselisihan


dipetik daripada http://www.kpwkm.gov.my/ (10/11/2009)


TuLip lihat lagi..artikel2 yang brkait rapat dgn topic ni...


TuLip rujuk pula kat website http://halaqah.net/


pengarang mengupas topik ni..


Ada beberapa persoalan yang perlu kita tanya pada diri sebelum memilih seseorang sebagai pasangan hidup. Islam menegaskan pilihan hendaklah berasaskan kepada yang kuat berpegang kepada agama dan berakhlak mulia serta mempastikan samada sudah dipinang atau belum dan berbagai-bagai lagi.


Rasulullah saw bersabda yang maksudnya: "Janganlah kamu kahwin dengan perempuan kerana kecantikannya, kerana boleh jadi mereka akan merugikan. Dan jangan kerana hartanya, kerana boleh jadi mereka akan mendurhakai. tetapi kahwinlah kerana agamanya. Sesungguhnya seorang budak perempuan hitam yang pecah hidungnya tapi beragama adalah lebih baik."


pandang2 lak kat blog ni..




pengarang ade memetik kata2 hasil dari temubual bersama Dr H M Tuah Iskandar al-Haj berkisar tentang "Mengapa lelaki cenderung memilih rupa berbanding dengan kebijaksaan"...TuLip ringkaskan kat sni..


Dari sudut psikologi, Lelaki memang sentiasa menjadi pemimpin..mereka lebih cenderung atau terdorong untuk memilih wanita yang akur dengan kata2 nya, arahan dan kehendaknya. wanita bijak dikatakan biasa nya lebih banyak mulut. Tambah nya lagi, kecantikan seseorang perempuan yang didampinginya itu adalah lambang kemegahan dan kelelakian mereka.


Menurut pengarang lagi..


Realitinya, jika disuruh memilih antara kecantikan dan kebijaksanaan pada seorang wanita, lumrahnya lelaki akan memilih kecantikan. Tidak dinafikan seseorang lelaki berasa tergugat jika pasangannya lebih bijak.


Persoalannya...Tidakkah perkara seperti ini akan mengakibatkan kebanyakan wanita bijak sukar mendapat pasangan????


Pengarang menambah...Ada betulnya. Di Malaysia sekarang, kebanyakan wanita yang menjawat jawatan tinggi masih keseorangan kerana wanita yang cantik meskipun tiada pekerjaan, sering menjadi pilihan lelaki.Seseorang wanita yang bijak selalunya sukar mendapat pasangan kecuali mereka juga cantik atau lelaki pilihannya itu hampir sama kedudukan dengannya.


hurmm..bertambah complicated nih..makin dalam kupasan kite.. :)


leh TuLip bukak lagi satu post dengan tajuk... 'Lelaki hensem, perempuan cantik, lelaki sederhana, perempuan sederhana'...nantikan...

erTi sebuah Pernikahan

Salam semua..musim2 gini..meh kite borak2 psl bab kwen skit..yela dkt cuti2 skolah ni ramai yg merancang untuk mengakhiri zaman bujang dgn membina masjid. Satu tujuan or hasrat yg suci dan murni..Tp ingat!! Semua nya mesti lah kerana ALLAH S.W.T.

artikel yang bakal kite kupaskan kali ni pun TuLip petik daripada website iLuvislam..TuLip ske membace n semestinye selepas itu kite akan mempertimbangkan artikel yang direncanakan..mksud TuLip..yang baik kita ambil..yang mane menjadi keraguan..kite cari fakta nya..begitu la proses pembelajaran.

erti hakikat pernikahan..apa yg terbayang or korank terpikir bila terlintas nya topik sebegini??memang kite sediakan maklum..untuk membina sebuah masjid, kita mesti kukuhkan asas nya..andai alat2 yg kite gunakan xkuat...maka runtuh la masjid yang dibina tuh..mesti kita xnak jd camtu kan?nauzubillah..

berbalik kepada topic di atas..TuLip quote kan artikel daripada website iLuvislam..begini bunyi nye..

"Pernikahan itu adalah salah satu anugerah dan nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada hamba-hambaNya, khususnya kepada kita iaitu umat Rasulullah SAW. Pernikahan merupakan jalan yang sah lagi diredhai oleh Allah SWT bagi menghalalkan hubungan antara lelaki dan perempuan.

Adalah merupakan fitrah manusia yang sihat bahawa seorang lelaki akan tertarik kepada perempuan, dan begitulah sebaliknya. Maka, apabila telah wujud rasa suka dan cinta seorang lelaki kepada seorang perempuan, syariat Islam telah menyediakan pernikahan sebagai jalan memanifestasikan kecenderungan dan kecintaan yang wujud di antara dua insan tersebut.

Firman Allah SWT yang lebih kurang maksudnya:

“Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui.” (Surah Ar-Ruum, ayat ke-21)

Sememangnya fitrah seseorang lelaki akan menyukai perempuan, dan seseorang perempuan akan menyukai lelaki. Rasa suka, cinta, dan cenderung itu adalah fitrah yang tidak boleh dinafikan malah tidak perlu dinafikan. Apa yang penting ialah perasaan itu haruslah disalurkan dan dimanifestasikan dengan cara yang halal dan baik.

Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa cinta itu adalah kecenderungan jiwa kepadanya (kepada sesuatu yang dicintai itu) kerana keadaannya yang merupakan suatu kenikmatan kepadanya. Semakin bertambah kenikmatan, semakin bertambahlah kecintaan.

Allah SWT melengkapkan manusia dengan pancaindera yang dengannya manusia dapat merasai kenikmatan dan kelazatan dalam perkara yang disukai dan dicintai. Dalam salah sebuah hadith yang dipetik oleh Imam Al-Ghazali di dalam Ihya’ ‘Ulumuddin;

Rasulullah SAW bersabda yang lebih kurang maksudnya:
“Tiga hal dari duniamu yang dijadikan aku menyukainya, yakni: wangi-wangian, wanita, dan kesejukan hatiku dalam solat.”


Maka, kesukaan yang diwujudkan antara seorang lelaki dan perempuan itu, haruslah disatukan melalui jalan pernikahan. Sudah tentu, pernikahan itu ada syarat-syaratnya dan adab-adabnya. Adab-adab dalam pernikahan perlu diberikan perhatian yang teliti kerana pernikahan membawa erti yang cukup besar. Antara tujuan pernikahan adalah bagi menghalalkan perhubungan antara seorang lelaki dan perempuan. Segala batas pergaulan antara lelaki dan perempuan, dari segi pandangan, sentuhan, mahupun pendengaran, diangkat melalui pernikahan. Namun, erti pernikahan yang sebenar tidaklah sekecil itu.

Pada hari ini, apabila pernikahan itu difahami hanya dalam konteks menghalalkan perhubungan antara seorang lelaki dan seorang perempuan, maka kita dalam melihat banyaknya masalah dalam rumahtangga dan kehidupan berkeluarga. Antara erti yang paling besar melalui pernikahan adalah pernikahan ini merupakan suatu ibadah, yang dapat membantu kehidupan beragama seseorang itu. Dalam salah sebuah hadith, Rasulullah SAW menerangkan betapa besarnya erti pernikahan dalam konteks melengkapkan agama seseorang itu.

Sabda Rasulullah SAW yang lebih kurang maksudnya:
“Barangsiapa yang telah dikurniakan oleh Allah dengan isteri yang solehah, maka ia telah dilengkapkan sebahagian daripada agamanya. Maka, bertaqwalah kepada Allah untuk sebahagian yang lain itu.” (Hadith Riwayat At-Tabrani dan Al-Hakim dan dinyatakan sahih sanadnya)


Dalam matan yang lain, disebut bahawa pernikahan itu melengkapkan separuh daripada agama, dan hendaklah bertaqwa kepada Allah untuk separuh lagi. Justeru, hal ini seharusnya menggambarkan kepada kita betapa melalui jalan pernikahan itu dapat melengkapkan sebahagian besar daripada agama. Hal tersebut, sudah tentu berkait rapat dengan maksud dan hikmah pernikahan yang lain.

Antaranya, melalui pernikahan kelangsungan hidup manusia sebagai manifestasi tanggungjawab khalifah dapat dipastikan berlaku. Melalui pernikahan juga akan dapat meneruskan kehidupan manusia, melalui anak-anak yang dilahirkan. Anak-anak yang dilahirkan itu akan lahir sebagai umat Rasulullah SAW. Maka, apabila terdidik pula anak-anak itu dengan baik menjadi anak yang soleh dan solehah, berbanggalah Rasulullah SAW dengan bilangan umat baginda yang banyak. Ibubapa akan mendapat kebaikan, dan masyarakat akan mendapat manfaat.


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Kahwinilah olehmu wanita yang pencinta (sangat mencintai suami dan anak-anak) dan peranak (subur). Maka sesungguhnya aku bermegah-megah dengan banyaknya kamu (umat Rasulullah) itu terhadap nabi-nabi yang lain di hari kiamat.” (Hadith Riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban)


Pernikahan juga adalah merupakan perkara yang akan dapat menenangkan jiwa, serta membantu proses untuk meningkatkan kualiti kerohanian seseorang. Hal ini demikian kerana melalui jalan pernikahan akan lebih memelihara kehormatan serta kesucian jiwa seseorang itu. Hati akan lebih tenang kerana sesebuah pernikahan yang baik itu akan dikurniakan oleh Allah SWT dengan ‘Mawaddah wa Rahmah’, yakni rasa kasih dan sayang.

Selain daripada itu, pastinya adalah lebih mudah bagi seseorang yang telah berkahwin untuk memelihara diri daripada melakukan dosa dan maksiat, termasuklah maksiat hati. Apabila seseorang itu lebih mampu memelihara dirinya daripada maksiat, maka lebih mudahlah untuk seseorang itu memberikan penumpuan kepada ibadah dan usaha mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW yang lebih kurang bermaksud:
“Barangsiapa yang telah merasa sanggup (mampu) untuk berumahtangga, maka hendaklah ia bernikah. Sesungguhnya nikah itu lebih melindungi penglihatan dan lebih memelihara kehormatan. Dan sesiapa yang belum sanggup (mampu), hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu dapat mengurangkan nafsu syahwat.” (Hadith Riwayat Bukhari)


Maka, apa yang penting untuk difahami adalah bahawa pernikahan itu merupakan salah satu cara untuk meningkatkan kualiti ibadah, serta seharusnya menjadikan seseorang itu lebih dekat kepada Allah SWT. Hal ini demikian kerana pada hakikatnya, pernikahan itu sendiri adalah merupakan satu kurniaan yang besar daripada Allah SWT kepada hamba-Nya.

Bukankah jodoh itu ketentuan Allah? Oleh sebab itulah kita dapat melihat pada hari ini, begitu ramai orang yang bercinta selama bertahun-tahun lamanya, tetapi akhirnya tidak sampai kepada pernikahan. Ada juga yang bercinta begitu lama, akhirnya menikah jua. Ada juga yang berkenalan hanya seketika, kemudian terus mendirikan rumahtangga.

Keadaan-keadaan tersebut seharusnya memberikan kepada kita suatu pengertian bahawa soal jodoh bukanlah terletak kepada usaha manusia, tetapi adalah merupakan ketetapan dan ketentuan Allah SWT. Usaha manusia itu hanyalah sebagai sebab.

Maka, bagi sesiapa yang setelah menikah dengan seseorang itu, semakin jauh hatinya daripada mengingati Allah serta beribadah kepada-Nya, bukankah itu namanya kufur nikmat? Kerana erti syukur itu, adalah apabila kita menghargai pemberian dan kurniaan daripada Allah SWT untuk lebih mendekatkan kita kepada-Nya.

Justeru, adalah penting juga untuk difahami bahawa di sebalik kenikmatan dan faedah pernikahan, terdapat risiko dan cabaran yang seandainya seseorang itu lalai dalam menjalankan tanggungjawabnya, khususnya tanggungjawab kepada Allah dan kepada Rasulullah, maka pastinya seseorang itu akan mudah terjerumus dan terperangkap dalam hal-hal yang tidak baik yang hadir bersama sesebuah pernikahan.

Imam Al-Ghazali mengingatkan tentang hal ini di dalam Ihya’ ‘Ulumuddin. Antara kesusahan dan cabaran yang akan hadir bersama pernikahan adalah untuk mencari nafkah buat keluarga daripada sumber yang halal. Hal tersebut adalah merupakan kewajipan bagi seorang suami. Selain daripada itu, antara kemudaratan paling besar apabila seseorang itu lalai dalam kehidupan berkeluarganya adalah kelalaian daripada zikir kepada Allah SWT dan persiapan menuju akhirat. Kesibukan duniawi, kesibukan menguruskan hal keluarga, boleh sampai melalaikan seseorang itu daripada mengingati Allah SWT. Kesusahan dalam mencari nafkah, boleh sehingga mewujudkan sifat bakhil. Tuntutan kehendak dan keperluan isteri dan keluarga, boleh membawa kepada kefakiran, yang akhirnya boleh membawa seseorang itu kepada kebinasaan.

Imam Al-Ghazali memetik sebuah hadith Rasulullah SAW sebagai peringatan, yang kira-kira maksudnya:
“Akan datang pada manusia suatu zaman di mana lelaki binasa di tangan isterinya, kedua orang tuanya, dan anaknya. Mereka mencelanya dengan kefakiran dan membebaninya dengan sesuatu yang tidak mampu dipikulnya. Maka ia memasuki tempat-tempat yang akan menghilangkan agamanya. Lalu ia binasa.”


Justeru, adalah sangat penting bagi seseorang itu untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT, serta memahami dan menyikapi pernikahan itu dalam erti dan konteks ibadat yang luas. Kecintaan seorang suami kepada isteri, mahupun kecintaan seorang isteri kepada suami, haruslah jangan sampai melalaikan kecintaan yang lebih berhak. Kecintaan kepada Allah dan Rasulullah itu sudah tentu adalah yang paling utama.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Tidaklah seseorang di antara kamu beriman sehingga ia menjadikan Allah dan Rasul-Nya lebih ia cintai daripada keluarganya, hartanya, dan manusia seluruhnya.”


Apabila seseorang itu mencintai keluarganya, hartanya dan dunianya lebih daripada kecintaan kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW, maka sudah tentu Allah akan menyerahkan seseorang itu untuk diurus dan diaturkan kehidupannya oleh dunianya. Namun, apabila seseorang itu menjadi kekasih Allah SWT dan Rasulullah SAW, maka kehidupannya diatur dan diurus oleh Allah SWT. Bukankah Allah itu sebaik-baik pengurus?

Bukankah Allah itu sebaik-baik pembantu dan penolong? Sungguh, sebaik-baik tempat bergantung hanyalah Allah!



akhie_naim
-----> dapat kita lihat disini, di mana hakikat pernikahan itu ada satu anugerah yang suci yang dikurniakan kepada kita agar kita dapat bersenang-senang dengan pasangan kita melalui satu ikatan yang suci n halal.
'jika kamu telah bersedia untuk berumah tangga, maka laksanakan lah kerana perkara yang baik harus disegerakan..moga terhindar daripada sebarang fitnah...'

surat cinta buat isteri ku~from iLuvislam

Ke ribaan isteriku yang tersayang..

Sayang, aku tenang di sini kerana ku yakin kau telah menerima hakikat ini dengan tabah dan bijaksana. Hentikan tangisanmu di sana. Demi ketenanganku di sini. Yakinlah, perpisahan sebenar bukan kerana jaraknya destinasi. Tetapi oleh retaknya hati.
Perpisahan ini, insya-Allah akan menyuburkan cinta… sekiranya kita menerimanya sebagai satu didikan Allah. Yakinlah, kita akan bertemu dalam suasana yang lebih indah dan manis. Perpisahan ini adalah mahar buat saat yang indah itu.
Semoga perpisahan ini menguatkan jiwaku. Tiadalah ubat jiwa yang paling mujarab kecuali mencintai Allah. Dan dengan cinta itu nanti semuga kita saling menyintai kerana Allah – cinta yang lebih suci.
Kita dipaksa berpisah untuk “dijemput” ke daerah tauhid dan syariat-Nya. Selama ini kita terlalu banyak berlakon-lakon dan bermain-main dengan pelbagai alasan dan kemalasan. Aku pasrah dengan “paksaan” ini walaupun suntikannya terlalu sakit, ubatnya pahit.
Sayangku,
Hadapilah kenyataan yang sudah termaktub sejak azali ini. Kesedihan dan air mata tidak akan meredakan hati apalagi menyelesaikan masalah. Aku sentiasa berdoa untukmu.
Ya Allah..
Ampunilah dosa-dosa isteriku dan memaafkan semua kesalahannya. Kuatkanlah iman dan taqwanya… dengan Kau suburkan selalu dihatinya rasa hina, berdosa, jahil, lemah, miskin, berharap terhadap-Mu.
“Ya Rahim..
Berilah dia kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak-anak kami. Agar ditangannyalah nanti tertempa zuriat yang soleh dan solehah. Bimbinglah kemarahannya, kebijaksanaannya, kesabarannya, kelembutannya, hukumannya dan segala-galanya dengan seimbang, agar dia terdidik untuk mendidik.”
“Ya Rahman..
Maniskanlah akhlak isteriku semanis wajahnya. Hiasilah kata-kata dari lidahnya dengan kebenaran dan kelembutan, seperti Kau telah hiasi matanya dengan kecantikan. Berilah kecantikan dan keindahan hakiki dengan limpahan taqwa yang sejati.”
“Ya Rabbi..
Lembutkan hati isteriku agar mudah ia mengadu-ngadu pada-Mu. Lenturlah jiwanya agar ia mudah merayu-rayu dan meminta-minta pada-Mu. Haluskanlah perasaannya agar dia mampu menangis dan merintih-rintih pada-Mu. Hancur dan remuk-redamlah dirinya dalam menerima didikan-Mu kerana di situlah pengiktirafan dia sebagai hamba-Mu.”
Sayang,
Ramai pasangan berpisah kerana putus cinta. Namun lebih ramai yang terpisah kerana terlalu cinta. Bila cinta makhluk membelakangi cinta Allah, maka cinta itu akan kehilangan daya untuk bercinta sesamanya. Ia akan layu, kesepian dan keseorangan. Pada cinta yang ilusi begini… pertemuan adalah perpisahan. Tapi bila cinta itu cinta hakiki, berpisahkanpun masih bertemu.
Justeru, perpisahan ini untuk menyelamatkan. Perpisahan ini adalah mehnah yang akan menguatkan kembali ikatan perkahwinan. Ia adalah satu “reaksi berantai” kepada semua yang ada ikatan dengan kita. Agar semuanya bergantung dengan ALLAH semata. Jangan kita bergantung dengan selain-Nya.
Makhluk yang terhubung atas nama suami, isteri, ibu, bapa, anak, adik, abang, kakak, saudara, sahabat atau apa sahaja akhirnya akan pergi jua. Sesungguhnya, perpisahan adalah cara Allah “mencantas” pergantungan hati kita dengan yang bernama suami, isteri, ibu, bapa, anak dan saudara.
Hakikatnya saat itu pasti tiba. Mati boleh terjadi bila-bila. Ketika itu jika hati tidak bersedia… pedih dan sakitnya tentu terlalu. Mungkin hilang kewarasan, mungkin luntur semangat, kecewa untuk meneruskan hidup. Dan paling khuatir, terhakis iman, tercalarnya tauhid.
Sayang..
bergantunglah pada Allah kerana hubungan kita dengan-Nya tidak akan dipisahkan istilah janda, duda dan yatim. Sedangkan hubungan kita sesama manusia tidak dapat tidak, pasti diputuskan oleh MATI. Justeru…anggaplah perpisahan ini satu persediaan untuk menghadapi saat mati yang sudah pasti datang.
Syukur..kerana dahulu pernah aku terlintas, bagaimana nanti kalau kalau salah seorang daripada kita dipanggil pulang oleh Allah? Apakah ketika itu hati akan redha? Ah, lantaran benci merasainya, fikiran dikunci daripada memikirkannya….Padahal itu sudah pasti. Oh! Tuhan, benci betul rupanya kita kepada mati.
Angkuh betul kita dengan ‘milik’ pinjaman Allah ini. Seolah-olah isteri, suami, anak-anak dan lain-lain itu benar-benar kepunyaan kita. Terlalu berat untuk memulangkannya. Sebab ‘memulangkannya’ bererti berpisah!
Tidak sanggup kita “pulangkan” kembali bila tarikh pulangnya sudah tiba. Kini, alhamdulillah, pinjaman itu dipinta kembali oleh Allah buat sementara… aku diserahkan kembali olehmu, dan kau diserahkan kembali olehku kepada-Nya.
Didikan ini sangat mahal harganya. Inilah intipati iman kita kepada satu ayat Quran yang sangat pendek:“Sesungguhnya kita kepunyaan Allah, dan kepada Allah kita akan dikembalikan.”Bersedialah untuk menghadapi yang terburuk akibat perpisahan ini. Namun jangan sekali-kali terputus dari berharap sesuatu yang terbaik.
Doaku dan doamu pasti dicelahi oleh rasa bimbang takut-takut tidak diperkenankan tetapi padamkanlah segalanya dengan satu keyakinan bahawa ia pasti diperkenankan. Amin. Yang penting… bukan diperkenankan atau tidak, tetapi semoga Allah tingkatkan kesabaran, keimanan dan tawakal kita menghadapi apa jua takdir-Nya.
Isteriku, jangan dipinta ringankan ujian, tetapi pintalah ‘beratnya’ iman untuk menghadapi ujian itu!
Artikel dipetik daripada:
Oleh : Pahrol Mohamad Juoi

Sunday, November 1, 2009

At Segamat 31 Oktober 2009~kenduri kwen Wanie & Mad~ Selamat Pengantin Baru


'Kompang di palu...pengantin malu..duduk bersanding tersipul malu...kami doakan moga berkekalan hingga akhir zaman...'













pasangan mempelai...cantek berseri....
























Wanie yg sememangnye cun dgn lesung pipit sebelah..katenye dulu..kecacatan yang cantek..ahaksss..

Pic2 model2..jalan2 at MeLaka...ahakss..




































































































































aku, meLaKa n cuTi2 malaYsia Part 2











wow..burppp..kenyang...hehehe..windu laaaaaaaaaaaaaaa...windu sewindu2 nye..hik hik hik


ok3..story kite kali ni berkisar tentang kenangan di Melaka tempoh hari..yang xmungkin dilupakan...jenjalan, family Ekin, org2 sekeliling..memang best..maybe nie last trip TuLip before kawen.sebut pasal nie...bedebar dah sikit2..time tgk my X-roomate kwen 31 oktober 2009 bru2 ni.cantek..memang tuan nye cantek pun..wanie n mad..SeLamat Pengantin BaRu..meriah..sakan siap dgn band nyanyi2..byk lagu 60'an.nanti TuLip update pic dieorg kwen..pengantin pompuan tampak manis dgn lesung pipit di pipi.. :)



berpeluh sakan kami..panas..tp kami enjoy..kat sne TuLip jumpe X-roomate TuLip time matrix dulu gak..ct bersama pasangannya..risik pnye risik bakal bertunang bln 12 ni..kwen dieorg maybe bln 10 thun dpn..sama cntek n padan. ingatkan dia xdatang..tup2..datang.jumpe jugak kami..kami bertiga memang rapat time matrix dulu..sebilik la katakan..TuLip, Wanie n Ct..tiga2 tu anak sulung..antara kiteorg bertiga..Wanie yang kwen dulu..pasni TuLip n then Ct..


hurmm.


time kiteorg balik..kat Tangkak ujan woo..agak lebat..otw g kenduri tadi..time lalu kat Bandar Tangkak, usha kain2 pasang..hahaha..ape lagi..time balik singgah..g kat kedai kain Bunga Raya..ujan pnye pasal kami dapat murah kain..hahaha..makin lebat mkin murah kot..ahakss..kain tu TuLip bli untuk ma.


sebut pasal tempat kami menumpang teduh..yakni homestay Ekin..memang ada klass pnye..selesa..rasa macam kat umah sendiri..family yang suke gelak..Aqila adik ekin lak..suke bercerita..ajak main kad..hahaha..yang paling best nye..time main dgn budak2 yang mummy ekin asuh..suke2..peberet TuLip..Sufi n Imran..comey..besar nnt mesti hencem..Sufi speaking sleng american..Imran lak..cute nye mata dia..mana xnya..tgk la parents dia..Mummy Ekin ckp..Sufi belajar sndiri speaking melalui astro..katun2..sampai parents Sufi ni kadang2 xpaham ape anak dia nak n cakap.mesti genius budak tu.


banyak kalo nak berceloteh ni..hik hik hik..


ha..bru teringat..adei la hai..sebut psl nek bas S** dr Jasin ke Kelantan malam semalam..waduh2..peristiwa pertama..seat kami ada orang duduk..alasan..seat dieorang pun kne duduk..ok, fine..duduk la tempat kosong..tempat yg kami duduk tu tempat Ekin n Muni..Ekin n Muni duk depan..suasana tenang walaupun menaiki bas yg ala2..kerusi urut..ahaks..goyang2..hahaha..hingga la bas tu berhenti di Segamat..ade sorang bro naik.bukan TuLip nak ejek saiz dia..jauh sekali tak..dia duk blkg TuLip..mak ai..mle2 telefon bunyi..dia jwb2 byk call..then dia start dengkuran dan igauan yang sungguh..hurmm..lena ku dah terganggu..lama kami bertahan..buat bodoh jela..TuLip sumbat telinge dgn earphones n dgr mp3 yg ade lam hp..sabar2..hingga la bro tu turun kat KT..hushh..legaaaaa sgt..suasana kembali tenang..


kami sampai ke kubang kerian lewat hari ni...dalam jam 8.30 pagi baru sampai..adei la..letih badan..rendam2 baju..then ZzzzZZZzz..

Friday, October 30, 2009

aKU, meLaka n cuti2 malaYsia

good mornink eberi bodi..very d sronok one la...sekarang TuLip ada kat jasin..time wat story ni la..semalam walaupun penat2..jalan sakan TuLip n d geng..hik hik hik..kiteorg g Melaka Parade, Dataran Pahlawan, A'Farmosa..shopping2..kat Muzium Samudera..kapal BESAR punye..g Menara Taming Sari...kami naik..nak dijadikan citer..time kami naik semalam ade Jambore scout rupenye..beribu agaknya scout dari seluruh dunia datang..Jambore tu kat KL..tp dieorg pun melawat Melaka..yela..KL melaka..jauh mane la sgt..overall..best..naik tggi di udara...gayat pun ade..bygkan tggiiiiiiiiiiii..untuk detail nye korank boleh layari

http://menaratamingsari.com/

nanti TuLip cont'...
nak bersiap g kenduri kwen member matriks kat Segamat plak..


~31 oktober 2009~

Friday, October 23, 2009

25 oktober 2009

esok dah 25 hb..genap la setahun kami bertunang..alhamdulillah perjalanan pertunangan kami menuju ke alam perkahwinan..yang masanya tinggal 7+30+18= 56 hari lagi..alhamdulillah Ya Allah, kerana mengukuhkan ikatan ini...TuLip berdoa agar ikatan yang suci ini, kasih sayang, cinta yang murni ini berkekalan milik kami selamanya.

amin..

setahun dengan ikatan ini...dulu mula2 lama rasenye..tp sekarang rse hari kejap je bersilih ganti....alhamdulillah. diri ini dikurniakan seorang insan yg tulus..penyayang, manja, prihatin..byk kalau TuLip nk huraikan kat cni.masa kenal mengenal yang cukup bererti..semua nya semulajadi tanpa ada sebarang sikap hipokrit...yela, kite kne jd diri kita..jgn ada hipokrit.apa yang dapat TuLip ungkapkan..Nurazwana Zakaria bahagia berada di samping Nor Affandi Mohamed Adzha. moga ianya harum mekar...subur selama2nya.

There is only one happiness in life,
to love and be loved.

- George Sand -



The Magic Of Love

Love is like magic
And it always will be.
For love still remains
Life's sweet mystery!!
Love works in ways
That are wondrous and strange
And there's nothing in life
That love cannot change!!
Love can transform
The most commonplace
Into beauty and splendor
And sweetness and grace.
Love is unselfish,
Understanding and kind,
For it sees with its heart
And not with its mind!!
Love is the answer
That everyone seeks...
Love is the language,
That every heart speaks.
Love can't be bought,
It is priceless and free,
Love, like pure magic,
Is life's sweet mystery!!

- Helen Steiner Rice -

persiapan menuju ke gerbang perkahwinan


tgk je tajuk kat atas tu..cuak gak TuLip..meh nak kire jap..hari ni dah 23hb oktober 2009..(8hari+30+18=56 hari)..woooo...56 hari lagi ke hari pernikahan TuLip..tgk angka ni kecut perut.tp yela..semua yang hidup berpasangan. persiapan??hurmm..sebut pasal persiapan ni..untuk majlis TuLip balik baru ni g kompem dah kat butik pengantin tuh..jap td ma TuLip kol ckp blik dah siap..Ma n abah bagi gift perabot2 kwen untuk TuLip.xsangka TuLip bakal jadi isteri orang 56 hari lagi..macam xcaye jek..sambil2 tunggu mesin centrifuge tu siap spin..TuLip tengok2 website untuk home decoration.walaupun buat sementara waktu before beli rumah, kami just sewa je dulu..tp kne hias jugak kan..bia sejuk mata memandang..search punye search jumpa satu website ni..blog orang http://kisahlynna.blogspot.com/ ....lynna n husband dia design rumah sewe dia berkonsep kan english pnye style..cantik gak..tp TuLip kurang bekenan..ni TuLip tgk2 lagi..TuLip nk cari design yang simple n menarik..umah nmpk smart.


persiapan len..persiapan fizikal,mental..rohani n jasmani.semua nya kne bersedia..byk buku2, website yg TuLip bace or jadikan rujukan. disamping busy dgn labworks..hal2 berkaitan kekeluargaan tetap TuLip bace..ni dpt tambahkan lagi ilmu menjelang hari perkahwinan n persediaan menjalani hari2 mendatang sebagai seorang isteri dan ibu.insyaallah..


jom kita tengok pic2 design yg TuLip bekenan..

http://inspirasidekorasi.blogspot.com/











yang ni TuLip suke..tp nak tukar kepada warna soft



nak yang simpel n nampak kemas..

Thursday, October 15, 2009

tangan yang indah

Tersentuh hati TuLip bila membaca email yg di forward kan oleh Ayu...di sini TuLip quote kan untuk renungan, tatapan dan bacaan kita bersama..


Fw: Tangan yang Indah

Subject: Tangan Yang Indah (Kepada sesiapa yang masih ada ibu... )


"Ketika ibu saya berkunjung, ibu mengajak saya untuk shopping bersamanya kerana dia menginginkan sepasang kurung yg baru. Saya sebenarnya tidak suka pergi membeli belah bersama dengan orang lain, dan saya bukanlah orangyang sabar, tetapi walaupun demikian kami pergi juga ke pusat membeli belah tersebut.Kami mengunjungi setiap butik yang menyediakan pakaian wanita, dan ibusaya mencuba sehelai demi sehelai pakaian dan mengembalikan semuanya.Seiring hari yang berlalu, saya mulai penat dan kelihatan jelas riak2kecewa di wajah ibu. Akhirnyapada butik terakhir yang kami kunjungi, ibu saya mencuba satu bajukurung yang cantik . Dan kerana ketidaksabaran saya, maka untuk kali inisaya ikut masuk dan berdiri bersama ibu saya dalam fitting room, sayamelihat bagaimana ibu mencuba pakaian tersebut, dan dengan susah mencuba untuk mengenakannya. Ternyata tangan-tangannya sudah mulai dilumpuhkan oleh penyakitradang sendi dan sebab itu dia tidak dapat melakukannya, seketikaketidaksabaran saya digantikan oleh suatu rasa kasihan yang dalam kepadanya. Saya berbalik pergi dan cuba menyembunyikan air mata yang keluar tanpa saya sedari. Setelah saya mendapatkan ketenangan lagi, saya kembali masuk ke fitting room untuk membantu ibu mengenakan pakaiannya. Pakaian ini begitu indah, dan ibu membelinya. Shopping kami telah berakhir, tetapi kejadian tersebut terukir dan tidak dapat dilupakan dari ingatan .. Sepanjangsisa hari itu, fikiran saya tetap saja kembali pada saat berada didalam fitting room tersebut dan terbayang tangan ibu saya yang sedangberusaha mengenakan pakaiannya. Kedua tangan yang penuh dengan kasih,yang pernah menyuapi, memandikan saya, memakaikan baju, membelai dan memeluk saya,dan terlebih dari semuanya, berdoa untuk saya, sekarang tangan itutelah menyentuh hati saya dengan cara yang paling berbekas dalam hatisaya. Kemudian pada malam harinya saya pergi ke kamar ibu sayamengambil tangannya, lantas menciumnya ... dan yang membuatnya terkejut, saya memberitahunya bahwa bagi saya kedua tangan tersebut adalah tangan yang paling indah di dunia ini.Saya sangat bersyukur bahwa Tuhan telah membuat saya dapat melihatdengan sejelasnya, betapa bernilai dan berharganya kasih sayang yangpenuh pengorbanan dari seorang ibu. Sayahanya dapat berdoa bahwa suatu hari kelak tangan saya dan hati sayaakan memiliki keindahannya tersendiri. Dunia ini memiliki banyakkeajaiban, segala ciptaan Tuhan yang begitu agung, tetapi tak satu pun yang dapat menandingi keindahan tangan Ibu..."


Note: Berbahagialah yang masih memiliki Ibu. Dan lakukanlah yang terbaik untuknya....

pengirim asal.......Siti nurfatimah Mohd Shahpudin,Human Genome Centre,School of Medical Sciences, Health CampusUniversiti Sains
Malaysia,16150 Kubang Kerian, Kelantan Tel: 09-7676797Fax: 09-7658914

terharu TuLip membaca nya..ya..kasih ibu sanggup berkorban apa saja..

Wednesday, October 14, 2009

mereka...perwira ku..

Time kami jenjalan kat taman area bandaraya kuala terengganu


TuLip make up ma..hehehe..ma memang xpenah make up

cinta dan kasih tiada penghujungnya. kasih nya ibu..membawa ke syurga..kasih nya ayah..sanggup berkorban nyawa..kasih sepanjang hayat..tiada kata yang dapat.. diungkapkan begitu tinggi dan berharga nya kasih mereka..

sedar dan tak sedar..24 tahun..TuLip mengenal dunia. owhh..ini rupanya dunia? ini gambaran nya?terkejut dan bersyukur lahir ke dunia..terlampau besar nikmat kurniaan Yang Maha Esa..24 tahun, diri ini dibesarkan dalam suasana yang sederhana..tidak terlampau mewah..tapi cukup semuanya..itu lah abah..seorang lelaki..pahlawan yang cukup gagah..itulah ma..bidadari hati yang cukup tabah dalam membesarkan kami dalam mengenal erti hidup.keperluan diri lengkap disediakan.pendidikan diberi sama adil.begitu juga kasih sayang mereka yang tak pernah berbelah bagi..itulah mereka perwira di hati TuLip..

terdetik hati ini untuk terus menaip lagi..terlalu besar pengorbanan mereka. kagum nya diri ini..boleh kah TuLip menjadi seteguh,segagah dan secekal mereka dalam menempuh kehidupan yang mendatang?

dalam perkiraan TuLip, ada lebih kurang 63 hari sebelum TuLip diijab kabulkan..begitu cepat masa berlalu..rasanya seperti baru semalam segalanya berlaku..baru semalam TuLip rasakan dibelai dan dimanjai keluarga..ma, abah..baru semalam rasanya diri ini didukung, lena dalam dakapan ma..pejam dalam tepukan abah..semalam rasanya Tulip didodoi dgn kalimah suci serta selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W..baru semalam rasanya, TuLip di Qamatkan oleh seorang bapa muda yang baru bergelar seorang Abah..dia la Abah..Ibu muda yang bergelar Ma..yang membesarkan TuLip dan adik..mereka lah segala-galanya..

bangkit mengadap realiti kehidupan..menempuh segala-galanya dengan cekal dan tabah..TuLip teringat dan sentiasa berpegang dengan kata2 mantan perdana menteri malaysia..Tun Dr Mahathir "Hanya yang cekal dan tabah..yang akan menuju ke mercu kejayaan'..



kepci time..14 februari 2009

Alhamdulillah Ya Allah..TuLip bersyukur dilahirkan sebagai anak En Zakaria Hj Shaari dan Puan Maimun Ismail..


-End-